Köpvillkor

Följande köpvillkor gäller för försäljning av solcellsprodukter och annan lös egendom (nedan kallade produkterna) av Suomitupa AB, organisationsnummer 559291-8436, (nedan kallat Suomitupa), om inte annat särskilt överenskommits skriftligt mellan respektive kund (nedan kallad kunden) och Suomitupa. Vid försäljning till konsument tillämpar Suomitupa de tvingande regler som följer av tillämplig lagstiftning. Suomitupa(s) nätbutik (www.suomitupa.se) kallas nedan suomitupa.se.

Allmänt

Suomitupa.se säljer finska livsmedel via internet till privatpersoner i Sverige. För att handla hos oss måste du ha fyllt 18 år samt ha en giltig svensk ID-handling för paketförsändelser. Om du är under 18 år behöver du ha fått samtycke till ditt inköp från din vårdnadshavare.

Beställning

Beställning görs på vår hemsida www.suomitupa.se. Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att dina personuppgifter registreras i vårt kundregister. Avtal om köp träffas först när vi bekräftat beställningen genom att skicka en orderbekräftelse till den mejladress du angivit. Vid eventuella felaktigheter i till exempel angivande av pris, lager differenser, leveranstid etcetera förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering får du självklart välja att avboka din order utan kostnad.

Betalning

I kassan kan du välja mellan betalsätten faktura, delbetalning, kortbetalning eller direktbetalning.
Alla betalningssätt hanteras av Klarna.

Suomitupa erbjuder en säker kortbetalning med VISA och MasterCard i samarbete med Klarna. Vid betalning med kort skickas kunden vidare till en säker sida där kunden tryggt kan fylla i sina kortuppgifter och genomföra betalningen. Suomitupa hanterar aldrig kundens kortuppgifter. Kunden kan endast handla med kort utställda inom Norden.

Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive moms. Eventuell fraktkostnad tillkommer, beroende på vilket fraktalternativ du väljer vid beställning.

Integritetspolicy

När du godkänner våra köpvillkor så bekräftar du även att du läst vår integritetspolicy och samtycker till denna. Du hittar vår integritetspolicy här.

Cookies

När du godkänner våra köpvillkor så bekräftar du även att du läst vår cookiespolicy och samtycker till denna. Du hittar vår cookiespolicy här.

Copyright

Allt innehåll på den här webbplatsen, såsom text, grafik, logotyper, bilder, ljudklipp, digitala nedladdningar och annan mjukvara, tillhör suomitupa.se eller våra leverantörer och är skyddat av svenska och internationella upphovsrättslagar.

Frakt och leverans

Leveranstiden är normalt 2–4 arbetsdagar, räknat från dagen efter du la din beställning, förutsatt att vi har varan i lager. När varan har lämnat vårt lager övergår leveransansvaret till fraktbolagen som levererar din order inom utsatt tid. Suomitupa kan inte lämna någon leveransgaranti för varor som inte finns i lager vid beställningstidpunkt eller för varor som lämnat vårt lager. Det betyder att den totala leveranstiden innan varan når dig kan bli längre än vad som anges som normalt för valt fraktsätt om transportören själv orsakar en försening.

Eftersom vi har ett lager och flera underleverantörer kan din order skickas i fler än en leverans. Detta innebär att delar av din order skickas från ett lager, och resterande varor från ett annat lager. Vi försöker alltid att skicka alla varor så de levereras ungefär samtidigt. Med två olika leveranser kommer du också få två olika leveransbekräftelser på mejl. I mejlet mottar du kollinummer som du kan använda via Postnord för att spåra din leverans.

Leveranstid

Vår leveranstid är normalt 2–4 arbetsdagar. För varor över 20 kg är det upp till 7 dagars leveranstid. Leveranstiden räknas från dagen efter att du la din beställning, förutsatt att vi har varan i lager.

Leveranssätt

Leverans av beställda varor sker med Postnord, Schenker eller DHL.

Transportansvar

Om varan skadas eller kommer bort under transporten från oss till dig är det vi som är ansvariga. Vid en eventuell retur till oss är det du som kund som är ansvarig för godset.

Transportskador

Om produkten är skadad vid leveranstillfället bör detta anmälas omgående till Suomitupa(s) kundservice. För att vi ska kunna reklamera skadan gentemot vår transportör behöver vi anmäla transportskadan till denne inom 1–3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid. Detta gäller såväl synliga som dolda transportskador och det är därför viktigt att du packar upp och kontrollerar att produkten är felfri så snart som möjligt efter mottagandet.

Om skadan är synlig är det enklast om du anmäler detta direkt till chauffören vid mottagandet av försändelsen. Tänk på att alltid spara emballaget för att reklamationen ska kunna hanteras korrekt.

En produkt som är felaktigt expedierad bör anmälas snarast möjligt till Suomitupa. Om en vara mot förmodan skulle vara felexpedierad, skadad eller felaktig åtar vi oss att kostnadsfritt avhjälpa felet.

Ej utlöst order

Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etcetera). Därför tar vi ut en avgift på 149kr om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger hos postombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning nedan. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

Så returnerar du en vara

Returnera en vara genom att följa dessa steg:

Kontakta oss via mejl på e-post: info@suomitupa.se

Det är du som kund som har ansvaret för att dina returnerade varor kommer till oss. Notera därför paketets kolli-ID när du skickar paketet från ditt ombud, och be om ett kvitto om du inte får ett.

Om du ångrar ditt köp och önskar returnera hela eller delar av din order ska du kontakta kundservice inom 14 dagar efter du har mottagit din order och meddela att du önskar ångra ditt köp. Du som kund står för fraktkostnaderna vid retur. Har du en obetald faktura för din order är det viktigt att du själv flyttar fram förfallodatum. Det gör du på Klarna.se eller genom att ringa 08-120 120 10.

Om produkten är skadad eller om du har några andra frågor, kan du alltid kontakta oss.

14 dagars ångerrätt

När du handlar på Suomitupa har du rätt att undersöka varans egenskaper och funktion. Men tänk på att inte hantera varan mer än nödvändigt. Gör du det riskerar du att få ersätta Suomitupa för varans värdeminskning. Ångerrätten gäller inte för livsmedel och hygienprodukter. En avgift kan dras av från din återbetalning om produkten returneras i försämrat skick.

Om du ångrar ditt köp kan du returnera produkten och få pengarna tillbaka. Du har ångerrätt i 14 dagar och ångerfristen gäller från den dag du mottar din produkt.

Reklamation

När du handlar hos Suomitupa har du 1 års garanti på alla produkter, och 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen.

Om du vill göra en reklamation, vänligen kontakta vår kundservice. Vi kommer att be dig att skicka en beskrivning av produktens fel och bildmaterial som tydligt bevisar felet, så att vi kan hjälpa dig vidare i processen. Eventuell återbetalning kommer att ske så snart som möjligt efter att vi har mottagit och registrerat den defekta produkten på vårt lager.

Produkt garantin omfattar endast tillverkningsfel som fanns när du fick produkten. Ursprungliga fel måste kunna uppvisas för och bekräftas av Suomitupa. Beroende på situationen kan du erbjudas en kostnadsfri reparation, ny produkt eller reducering av original priset. Produkt garantin gäller inte om vi inte kan hitta felet hos produkten, eller om du själv har orsakat skadorna.

Force Majeure

Händelser som krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt likvärdiga händelser utanför vår kontroll, vilka ej kunnat förutses, ska hänföras till force majeure. Detta innebär att Suomitupa befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.

Tvist

Klagomål eller synpunkter avseende Suomitupa(s) tjänster eller produkter bör meddelas till vår kundservice via e-post. Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt ärende är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Vi följer alltid ARN:s rekommendationer.